سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد:

گسترش خدمات کتابخانه ای نشان از حرکت نهاد در مسیری درست است

مراسم گرامیداشت روز کتاب کتابخوانی و کتابدار.jpg

محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: افتتاح کتابخانه های مرکزی در برخی از مراکز استان ها، توسعه کتابخانه های سیار، گسترش و ارتقای خدمات برای اقشار مختلف جامعه به ویژه گروه های خاص، بهسازی تجهیزات، گسترش خدمات فراکتابخانه ای نشان می دهد در مسیر درستی قرار داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۲۴ آبان ماه با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد، معاونان و مدیران نهاد، جمعی از مسئولان و مدیران کشور و برگزیدگان هفته کتاب در تالار وحدت برگزار شد.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم ضمن خیرمقدم به فعالان فرهنگی در بزرگترین اجتماع اهالی حوزه کتاب، اظهار داشت: روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را که به مناسبت گرامیداشت شخصیت علامه محمدحسین طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه نامگذاری شده، تبریک می گویم و امیدوارم این مناسبت دلیلی برای شناخت بیش از پیش این عالم بزرگوار باشد.

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه های فرهنگی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب است. ایشان در مقام یک کتابخوان حرفه ای تاکیدات مکرری به مسئولین و متولیان فرهنگی نسبت به ترویج این معروف پسندیده در جامعه دارند و در بیانات اقشار مختلف مردم را به کتابخوانی توصیه کرده اند. گزارش ها و آمارهای رسمی منتشر شده از خانه کتاب و ادبیات ایران حاکی از آن است که به لحاظ اقتصادی و حجم تولیدات بر خلاف برخی القائات، مردم عزیز ما کتابخوان هستند. ما رتبه اول در منطقه و جهان اسلام و رتبه چهارم آسیا به لحاظ شاخص های کتابخانه ای، افتتاح کتابخانه های مرکزی در برخی از مراکز استان ها، توسعه کتابخانه های سیار، گسترش و ارتقای خدمات برای اقشار مختلف جامعه به ویژه گروه های خاص، بهسازی تجهیزات، گسترش خدمات فراکتابخانه ای هستیم و این امر نشان می دهد در مسیر درستی قرار داریم. با این حال قطعا در کنار مسیر پیموده شده راه درازی در پیش داریم. باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا به وضعیت مطلوب برسیم و به تاسی از رهبر ادبی و کتابخوان مان کتابخوان و کتاب دوست شویم و کتاب در متن زندگی مان قرار گیرد.

هراتی ادامه داد: توفیقات این مسیر حاصل همت کتابداران پرتلاش، دلسوز و مسئولیت پذیر در خط مقدم فعالیت های فرهنگی و ترویجی کتابخانه ها، بوده است. بدون شک نقش و تاثیر همکاران عزیز شاغل در کتابخانه ها برای توسعه خدمات کتابخانه ای بسیار پررنگ، موثر و عمیق تر از گذشته احساس می شود و بدون در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه این عزیزان نهاد کتابخانه ها به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. بر این اساس از همکارانی که در پیشبرد اهداف نهاد منشا اثرات و فعالیت های ارزنده هستند، قدردانی می کنم.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی، اظهار داشت: در این مراسم همکاران و همیاران ما در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ۱۱ سرفصل و ۳۳ بخش تقدیر خواهند شد. این انتخاب در پی ساعت ها کار کارشناسی انجام شده و دقت و عدالت در انتخاب ها مورد توجه قرار گرفته است. پس از تشکیل کارگروه های تخصصی در ادارات مختلف، پرونده ها از داده های مختلف در سامانه های نهاد اعم از سامانه مدیریت سامانه فرهنگی سامانه آموزش گردآوری شد. عملکرد کتابخانه‌ای و فرهنگی به همراه نقطه نظرات استان در حوزه‌های مختلف اعمال شد و در نهایت پرونده‌ها در کمیته انتخاب نفرات برتر که با حکم دبیرکل محترم منصوب شدند، مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به سطوح انتخاب و تقدیر در سال جاری، گفت: امسال برگزیدگان در سه سطح «خیرین حقیقی و حقوقی»، «انجمن‌های استان‌ها و شهرستان‌ها» و «اعضای کتابخانه‌ها» معرفی و تقدیر شدند. در سال جاری ۵ حوزه کتابخانه برتر در حوزه ارائه خدمات فراکتابخانه‌ای،کتابخانه برتر در حوزه ارائه خدمات به ناشنوایان، کتابخانه نهادی برتر از نظر اعضا، کتابخانه منتخب در برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کتابدار برتر نسخ خطی برای نخستین بار مورد تقدیر قرار می‌گیرند. علاوه بر این، همچون دو سال گذشته برترین ها در حوزه های کتابخانه برتر از نظر کار گروهی، کتابخانه‌ برتر از نظر خدمات تحویل کتاب، کتابدار برتر در حوزه ارائه خدمات مرجع مجازی، کتابخانه برتر در فضای مجازی، دبیر محفل ادبی و رابط فرهنگی نیز معرفی خواهند شد. سایر حوزه‌های تقدیر همانند روال سنوات، کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی، کتابخوانان برتر، عضو، خدمتگزار، پیشکسوت، فهرستنویس و گروه‌های خاص، کتابدار برتر در ارائه خدمات به ناشنوایان و گروه های خاص و... خواهد بود.

هراتی اضافه کرد: در ادارات کل استانی نیز در پی بررسی گزینه های حائز شرایط کمیته های انتخاب استانی در سراسر کشور در مجموع ۶۰۰ نفر به عنوان برترین ها در ۱۳ بخش تقدیر خواهند شد. از این تعداد قریب به ۱۶ مورد انجمن ها و خیرین و قریب به ۲۵ درصد نیز از اعضای کتابخوان هستند.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تقدیر از دست اندرکاران اجرای ویژه برنامه گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، گفت: از همراهی و حمایت دبیرکل محترم که خود صاحب تجربه و سکان دار توسعه کتابخانه های عمومی و ترویج کتابخوانی بوده و به حمدالله امروز عهده دار مدیریت کلان نهاد هستند و نیز وزیر ارشاد که پشتوانه موثری برای پیشبرد اهداف نهاد به شمار می آیند، قدردانی می کنم.

وی در خاتمه اظهار داشت: از خیرین، دستگاه های فرهنگی و آموزشی، استادان دانشگاه و همه گروه های ترویج کتابخوانی دعوت می کنم در موضوع همگانی کردن نهضت کتابخوانی و کمک به توسعه زنجیره کتابخانه سازی در کشور یاریگر این نهاد باشند. 

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 14 =